Η μελαγχολία μπαίνει από το τηλεπαράθυρο

Την καθολική κυριαρχία της τηλεόρασης όχι μόνο ως μέσου ενημέρωσης αλλά και ως απολύτως απαραίτητου καταναλωτικού αγαθού κατέδειξε η έρευνα του ΙΟΜ για τα ΜΜΕ στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματά της έφεραν «μελαγχολία» ακόμα και στον πρόεδρο του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Ερευνών κ. Ροδόλφο Μορώνη. «Ομολογώ ότι μελαγχόλησα διαπιστώνοντας τη διείσδυση των Μέσων στην καθημερινότητά μας», είπε χαρακτηριστικά, συγκρίνοντας τα ποσοστά (τηλεόραση 74%, ραδιόφωνο 33%, Τύπος 10%) με τα αντίστοιχα στη Γαλλίας (τηλεόραση 89,4%, ραδιόφωνο 82,5%, Τύπος 78,3%). Το δεύτερο «μελαγχολικό» συμπέρασμα αφορά στη διείσδυση της συνδρομητικής/ψηφιακής/δορυφορικής τηλεόρασης, που δεν ξεπερνά το 13%.

Η έρευνα διενεργήθηκε από την Public Issue με προφορικές συνεντεύξεις σε 2.995 άτομα άνω των 15 ετών απ’ όλη την Ελλάδα (5/5 έως 13/6/2007). Το 62% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι η τηλεόραση καλύπτει τις ανάγκες για ενημέρωση και ψυχαγωγία, αναδεικνύοντας έτσι το διττό χαρακτήρα της.

Ο μέσος όρος τηλεθέασης ανά ημέρα είναι 3,3 ώρες, ενώ το χρονικό διάστημα που το κοινό στήνεται μπροστά στη μικρή οθόνη είναι κυρίως 19.00-21.00 (74%) και 21.00-24.00 (88%). Οι ειδήσεις είναι το αγαπημένο είδος παρακολουθούμενων εκπομπών (17%), με τις ελληνικές σειρές (13%), τις ξένες ταινίες (10%) και τα ντοκιμαντέρ (6%) να ακολουθούν. Τι στάση όμως κρατούν οι τηλεθεατές απέναντι στις αγαπημένες τους ειδήσεις; Εντελώς αντιφατική. «Καθαρή σχιζοφρένεια», σύμφωνα με τον κ. Μορώνη. Το 54% των συμμετεχόντων λέει ότι παρακολουθεί τις ειδήσεις καθημερινά. Το 71% παραδέχεται ότι οι αντιπαραθέσεις στα «παράθυρα» δεν το ενδιαφέρουν, αλλά μόνο το 48% επιλέγει να κάνει ζάπινγκ. Μόλις το 29% δηλώνει ότι θέλει να υπάρχουν σχολιαστές στα δελτία, ενώ οι περισσότεροι (51%) προτιμούν τη μονοπρόσωπη παρουσίαση. Ομως, στην πλειονότητά τους οι ερωτηθέντες δήλωσαν ικανοποιημένοι από τα δελτία ειδήσεων (74%), την ίδια ώρα που ένα εξίσου μεγάλο ποσοστό (63%) παραδέχεται ότι συχνά τούς συμβαίνει να θεωρούν χαμένο το χρόνο που πέρασαν παρακολουθώντας ειδήσεις.

Σε ελεύθερη… ερμηνεία, λοιπόν, οι Έλληνες βλέπουν ευλαβικά τα δελτία, εξοργίζονται με τα «παράθυρα» και μετά το «καληνύχτα» του παρουσιαστή νιώθουν άδειοι. «Αυτό ενδεχομένως να οφείλεται στο ότι οι τηλεθεατές θεωρούν ότι τα κεντρικά δελτία ειδήσεων τους προσφέρουν ό,τι και η επιθεώρηση που άκμασε τη δεκαετία του ’60», σχολίασε δηκτικά ο καθηγητής του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Στέλιος Παπαθανασόπουλος.

«Οι Έλληνες δεν έχουν συνδρομητική κουλτούρα κι έχουν συνηθίσει τη δωρεάν τηλεόραση», είπε ο κ. Παπαθανασόπουλος σχολιάζοντας τα αποτελέσματα για τις νέες μορφές τηλεθέασης. Μόνο το 6% των ερωτηθέντων διαθέτει ψηφιακή ΕΡΤ, το 7% δορυφορική τηλεόραση και το 9% συνδρομητική.
Αντιθέτως, σε ποσοστό 70% διαθέτουν DVD, 39% βίντεο, 33% ψηφιακή βιντεοκάμερα ή φωτογραφική μηχανή και 19% κονσόλα για video games, αποδεικνύοντας ότι σε κάποιες νέες τεχνολογίες είναι πολύ πιο δεκτικοί.

ΒΑΛΤΖΗ ΜΕΛΙΝΑ
e-tipos

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Αρχική σελίδα