Ο "Γιάνναρος"


Χαρίλαος Πυρρής [Περρής], τραγούδι
Ορχήστρα Λ. Ρασσιά (κλαρίνο, βιολί, σαντούρι)
(Νέα Υόρκη, 10.1.1929, Okeh 82524, [και Odeon (Γερμανίας) GXX-3022, Columbia 56274-F], 12")

Ακούστε την ηχογράφηση :
Giannaros by Xarilaos Perris on Grooveshark

"Κατεβάστε" το τραγούδι, από ΕΔΩ

Ήρθε ο Γιάννης από πέρα
με κουσαντιανή1 μαχαίρα
Γεια σου Γιάνναρε.

Γιάννη μη με κάνεις τόσο,
σκότωσέ με να γλιτώσω.
Κατινάκι μου.

Δεν μπορώ να σε ξεχάσω,
σαν θυμούμαι τα φιλιά σου.
Κατινάκι μου.

Θέλεις να με παντρευτείς,
μα εγώ 'μαι ένας μπεκρής.
Κατινάκι μου.
-Αμάν, αμάν.
1. Από το Κουσάντασι, παραλιακή πόλη της Μικράς Ασίας απέναντι από τη Σάμο.
Ο Γιάννης Παρτσάφας ή Γιάνναρος 1ος από δεξιά.

Ο "Γιάνναρος" του τραγουδιού δεν είναι άλλος παρά ο Κοκκαριώτης Γιάννης Παρτσάφας (1874-1971), ο οποίος διατηρούσε χασάπικο στο Κοκκάρι μέχρι τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια.
Εξαίρετος χορευτής, τον οποίο οι κάπως παλαιότεροι θυμούνται, ηλικιωμένο πια, να χορεύει απτάλικο ζεϊμπέκικο με το μαχαίρι στο στόμα.
Ο Γιάννης Παρτσάφας μετά το θάνατο της πρώτης του γυναίκας, έχοντας ήδη ένα γιο, ξαναπαντρεύεται μια χήρα με τέσσερα παιδιά, με την οποία απέκτησε ακόμη άλλα δύο. Ένα από τα τέσσερα θετά παιδιά του είναι το "Κατινάκι", αδυναμία του Γιάνναρου, αλλά και γιαβουκλού του συγχωριανού του Χαρίλαου Περρή. Ο Περρής της κάνει καντάδες με το σαντούρι του, αλλά ο Γιάνναρος αντιδρώντας τον παίρνει στο κατόπιν με μια "κουσαντιανή μαχαίρα".
Ο Χαρίλαος Περρής του Γεωργίου και της Παγώνας, γεννήθηκε στις 12.1.1884 στο Κοκκάρι Σάμου. Είχε το παρατσούκλι Σαμαράς, λόγω της συγγενικής του σχέσης με την οικογένεια του σαγματοποιού Κώστα Περρή. Ο Περρής φεύγει το 1911 για την Αμερική, ως επαγγελματίας μουσικός -έπαιζε σαντούρι και τραγουδούσε- όπου και πέθανε χωρίς να επιστρέψει ποτέ στη Σάμο. Στην Αμερική θα φτιάξει αυτό το αυτοβιογραφικό τραγούδι, και θα το ηχογραφήσει μαζί με τον Νυφιάτικο.Στον Γιάνναρο και στον Νυφιάτικο, όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς, χρησιμοποιείται η ίδια οργανική εισαγωγή, συνδηλώνοντας ίσως το ανεκπλήρωτο μιας ατελέσφορης σχέσης. Πρόκειται για το μουσικό θέμα από τον Σαμιώτικο συρτό, όπου με την αλλαγή από τετράσημο σε εννεάσημο μετατρέπεται από συρτό σε ζεϊμπέκικο, χορός που ταιριάζει περισσότερο στο νοηματικό θέμα που διαπραγματεύεται το τραγούδι.
Ο Γιάνναρος γνωστός από τις επανεκδόσεις των δίσκων 78 στροφών, έχει ενταχθεί στα ρεμπέτικα της Αμερικής των αρχών του 20ου αι., αφού μέχρι τώρα δεν είχαν ταυτιστεί πρόσωπα, πράγματα και μουσικό θέμα.
Ο Χ. Περρής περνάει στη δισκογραφία της Αμερικής ως "Πυρρής", λόγω πιθανόν της παρακάτω αλληλουχίας: το "Περρής" με λατινικούς χαρακτήρες [Perris] προφέρεται ως "Πιρρής"  το οποίο ορθογραφείται στη συνέχεια ελληνιστί ως "Πυρρής".
Ενδεχομένως όμως, ο ίδιος ο Περρής να υπαγόρευσε το όνομά του ως "Πιρρής" (=Πυρρής), αφού σύμφωνα με την ντοπιολαλιά του, μετατρέπει το "ε" σε "ι".!!!!!!!!!!!

Όλα τα στοιχεία της ανάρτησης προέρχονται από την έκδοση "Η Σάμος στις 78 στροφές" και το διαδίκτυο.

8 σχόλια:

  1. Ωραίο άσμα...
    Πολύ ενδιαφέρουσα η ιστορία που κουβαλάει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και τα δυο που αναφέρεις φίλε μου ΑΦΜ, τα ανακάλυψα μετά την 3η ακρόαση-ανάγνωση του CD-βιβλίου...!!! Άργησα λίγο, αλλά τα κατάφερα :)

      Διαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Νατασσάκι, να είσαι καλά!!!
      Φιλιά :)

      Διαγραφή
  3. Γειά σου Γιώργη με τα ωραία σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή