Θα αρκεστώ στην σταχυολόγηση αποσπασμάτων από τα κείμενα που έχουν δημοσιευθεί κατά καιρούς, σε μια προσπάθεια ανάδειξης της προσωπικότητάς του και του έργου του, εδώ στo Μπάλο, τον ιστοχώρο που γυρεύει και παίρνει αφορμές από τα μεγάλα και τα σπουδαία αυτού του μικρού τόπου, στην άκρη της θάλασσας του Αιγαίου.
Γεννήθηκε το 1941 στον Πλάτανο της Σάμου.
Γράφει η Άντρη Τσιουτή στην εισαγωγή της διατριβής της :
"Η αρχιτεκτονική πρέπει ν' αρχίζει απ' τα θεμέλια".
Ο Κυριάκος Κρόκος, πίστευε στην ομορφιά του απέριττου και απέρριπτε τη μεταμοντέρνα κακογουστιά:
«Είναι μια εικονογραφία ενοχλητική. Πιστεύω πως η αρχιτεκτονική πρέπει ν' αρχίζει απ' τα θεμέλια, από το σκάμμα που θα γίνει για να δεχτεί το κτίριο. (...) Το κτίριο μ' ενδιαφέρει και όχι τα ψεύτικα αετώματα. Έχω την ανάγκη να θυμηθώ ξεχασμένους κανόνες και να δουλέψω πάνω σ' αυτούς, γιατί πιστεύω ότι οι κανόνες δεν δημιουργούν δεσμεύσεις, αντίθετα απελευθερώνουν. Δες τα παλιά κτίρια πόσο σωστή τυποποίηση είχαν. Το ίδιο παράθυρο και όμως δεν είχαν μια κουραστική ομοιομορφία. Δουλεύοντας την ταμπλαδωτή πόρτα που είχαν δεχτεί ότι είναι σωστή την έκαναν όλοι με μικρές παρεκκλίσεις. Τώρα ο καθένας κάνει την πόρτα του».
Ο Κυριάκος θεωρούσε πως η σύλληψη μιας αρχιτεκτονικής ιδέας ήταν υπόθεση καθαρά ατομική. Αντιθέτως αναγνώριζε πως η επεξεργασία και η υλοποίηση της δεν μπορούσε παρά να είναι προϊόν συλλογικής προσπάθειας. Για να επιτύχει λοιπόν αποτελέσματα αντάξια των υψηλών προσδοκιών του φρόντιζε πάση θυσία να έχει κοντά του τους άριστους σε κάθε ειδικότητα. Ιδιαίτερα εκτιμούσε τους καλούς τεχνίτες. Εκείνους που μοχθούσαν για να υλοποιήσουν επίπονα με τα χέρια τους, ακόμα και με ανορθόδοξους τρόπους, ό,τι εκείνος με γλαφυρά λόγια και σκίτσα τους εξηγούσε. Αν και θαύμαζε τα καλοχτισμένα πράγματα, ο ίδιος απέφευγε να κατέρχεται στα «άδυτα της κατασκευαστικής τέχνης», γιατί διαισθανόταν –και ίσως να μην είχε άδικο– πως η γνώση της θα μπορούσε να στενέψει εξαρχής το εύρος των εμπνεύσεων του. Φύσει τελειομανής και συγκεντρωτικός, και οπαδός της ολοκληρωμένης αρχιτεκτονικής, δεν άφηνε την παραμικρή λεπτομέρεια στην τύχη της, ούτε όμως και στο κριτήριο ακόμα και των πιο έμπιστων συνεργατών του. Ως γνήσιος δημιουργός διατηρούσε πάντα κάποιες αμφιβολίες για την πορεία της δουλειάς του. Αμφιβολίες που τον ωθούσαν να μην αποτελματώνεται, αλλά που ενίοτε τον έκαναν απελπιστικά αναποφάσιστο και ικανό να προξενήσει μεγάλη καθυστέρηση, τόσο στη μελέτη όσο και στην κατασκευή των έργων του. Πίστευε όμως πως η καθυστέρηση γίνεται μια έννοια ρευστή μακροπρόθεσμα και δεν λογαριάζεται όταν αντισταθμίζεται από υψηλής ποιότητας αρχιτεκτονικό αποτέλεσμα.
. . . .Όπως οι περισσότεροι μεγάλοι δημιουργοί, ο Κρόκος είχε τα λόγια του θεμελιωμένα επάνω σε ουσιαστικό έργο. Ήταν ως εκ τούτου, αν και σπάνια μιλούσε δημόσια, πέρα από γοητευτικός και άκρως διδακτικός ομιλητής. ( Γιώργος Μακρής )
-Οικοδομώ σημαίνει συναρμολογώ στοιχεία ομοιογενή. Χτίζω σημαίνει δένω στοιχεία ετερογενή. Υπάρχει ένας αφορισμός του Μπρακ, που μου αρέσει να τον επαναλαμβάνω, γιατί διατυπώνει τέλεια την τεράστια αυτή διαφορά: το χτίζω είναι συνθετική εργασία, ενώ το οικοδομώ δεν είναι. Το χτίσιμο απαιτεί τεχνίτη, το οικοδόμημα εργολάβο. Χτίζοντας συνθέτω, οικοδομώντας παραγεμίζω.
.....
-Να, λοιπόν, η πιο «ασθενής αρχιτεκτονική λεπτομέρεια» απ’ όλες: αρχιτεκτονική καλή χωρίς καλή ζωή δεν γίνεται.
-Ούτε χωρίς «ρυθμική ζωή» θα ‘λεγα. Άλλαξε ο ρυθμός, οι ρυθμοί μας πια. Τι να κάνουμε; Πρέπει να βρούμε τον τρόπο να δουλέψουμε μέσα στη βουή του καιρού μας. Σκέφτομαι καμιά φορά πως εγώ έζησα το πέρασμα από το Ησιώδειο άροτρο, απ’ τ’ αλώνι, στην αλωνιστική μηχανή. Θυμάμαι όταν ήρθε στην πατρίδα μου, τη Σάμο, αυτό το μηχάνημα και όλοι το υποδέχτηκαν σαν λυτρωτή. Κι όταν ήρθανε και τ’ άλλα μηχανήματα κι άρχισαν να φτιάχνουν δρόμους με βίαιο τρόπο. Τότε άλλαξε οριστικά ο ρυθμός της ζωής μας. ( !! )
-Σταματήσαμε οριστικά να δίνουμε σημασία στη λεπτομέρεια.
-Ναι. Αρχίσαμε, μάλιστα, να κάνουμε ακριβώς το αντίθετο, να μισούμε τη λεπτομέρεια. Να προχωράμε γρήγορα και σαρωτικά. Θυμάμαι και την αγωνία που είχα πάλι από μικρός, κι έχω πάντα, όταν σταμάτησα σιγά-σιγά να βλέπω αρμονικά καλλιεργημένα χωράφια. Που οι πόλεις μεγαλώνανε τελείως ανεξέλεγκτα, που πέφτανε τα ωραία, λαϊκά νεοκλασικά, το ένα μετά το άλλο. Που καθετί μικρό κι όμορφο υποχωρούσε μπροστά στα μεγάλα κι άσχημα, συνήθως, πράγματα. (Από τη συνέντευξη στο Σωτήρη Κακίση)
Ήταν παντρεμένος με τη Λέτη Αρβανίτη και απέκτησαν τρία παιδιά, το Νικόλα, το Διονύση και την Ανίτα.
Έφυγε από τη ζωή πρόωρα, τον Ιούνιο του 1998.
Είχε προλάβει να υποβάλει μελέτη για το Μουσείο της Ακρόπολης, πρόταση θαυμαστής προσαρμογής στην ιερότητα του χώρου και του εγχειρήματος. Της έδωσαν παρηγορητικό «έπαινο», δεν είχαν τουλάχιστον την ευστροφία να προφασιστούν ότι θα ήταν ανορθογραφία μέσα στην εκβαρβαρισμένη τερατούπολη... ( Χρήστος Γιανναράς )
Πηγές - αναφορές :
Άντρη Τσιουτή, Σκιαγραφώντας τον Κυριάκο Κρόκο (pdf)
Βικιπαίδεια, η ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Οικοδομος: "Η αρχιτεκτονική πρέπει ν' αρχίζει απ' τα θεμέλια" - Κυριάκος Κρόκος (1941-1998)
μουσικά προάστια: ΜΙΚΡΕΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ (3): ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΡΟΚΟΣ Συνέντευξη στο Σωτήρη Κακίση
ASTRA GALERIE
Η ΑΥΓΗ Κυριάκος Κρόκος: ενώπιος ενωπίω με την αλήθεια του παρόντος
Χαμένη η «αίσθηση του ιερού»/ Του Χρήστου Γιανναρά
. . . .Όπως οι περισσότεροι μεγάλοι δημιουργοί, ο Κρόκος είχε τα λόγια του θεμελιωμένα επάνω σε ουσιαστικό έργο. Ήταν ως εκ τούτου, αν και σπάνια μιλούσε δημόσια, πέρα από γοητευτικός και άκρως διδακτικός ομιλητής. ( Γιώργος Μακρής )
.....
-Να, λοιπόν, η πιο «ασθενής αρχιτεκτονική λεπτομέρεια» απ’ όλες: αρχιτεκτονική καλή χωρίς καλή ζωή δεν γίνεται.
-Ούτε χωρίς «ρυθμική ζωή» θα ‘λεγα. Άλλαξε ο ρυθμός, οι ρυθμοί μας πια. Τι να κάνουμε; Πρέπει να βρούμε τον τρόπο να δουλέψουμε μέσα στη βουή του καιρού μας. Σκέφτομαι καμιά φορά πως εγώ έζησα το πέρασμα από το Ησιώδειο άροτρο, απ’ τ’ αλώνι, στην αλωνιστική μηχανή. Θυμάμαι όταν ήρθε στην πατρίδα μου, τη Σάμο, αυτό το μηχάνημα και όλοι το υποδέχτηκαν σαν λυτρωτή. Κι όταν ήρθανε και τ’ άλλα μηχανήματα κι άρχισαν να φτιάχνουν δρόμους με βίαιο τρόπο. Τότε άλλαξε οριστικά ο ρυθμός της ζωής μας. ( !! )
-Σταματήσαμε οριστικά να δίνουμε σημασία στη λεπτομέρεια.
-Ναι. Αρχίσαμε, μάλιστα, να κάνουμε ακριβώς το αντίθετο, να μισούμε τη λεπτομέρεια. Να προχωράμε γρήγορα και σαρωτικά. Θυμάμαι και την αγωνία που είχα πάλι από μικρός, κι έχω πάντα, όταν σταμάτησα σιγά-σιγά να βλέπω αρμονικά καλλιεργημένα χωράφια. Που οι πόλεις μεγαλώνανε τελείως ανεξέλεγκτα, που πέφτανε τα ωραία, λαϊκά νεοκλασικά, το ένα μετά το άλλο. Που καθετί μικρό κι όμορφο υποχωρούσε μπροστά στα μεγάλα κι άσχημα, συνήθως, πράγματα. (Από τη συνέντευξη στο Σωτήρη Κακίση)
~*~
Είχε προλάβει να υποβάλει μελέτη για το Μουσείο της Ακρόπολης, πρόταση θαυμαστής προσαρμογής στην ιερότητα του χώρου και του εγχειρήματος. Της έδωσαν παρηγορητικό «έπαινο», δεν είχαν τουλάχιστον την ευστροφία να προφασιστούν ότι θα ήταν ανορθογραφία μέσα στην εκβαρβαρισμένη τερατούπολη... ( Χρήστος Γιανναράς )
Γιώργος Μακρής: ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΥΡΙΑΚΟ ΚΡΟΚΟ
Πολύ ωραία και άρτια ανάρτηση!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε!!!!
Ευχαριστώ πολύ Βενετία!!! Να είσαι καλά :)
ΔιαγραφήΣυγχαρητήρια Γιώργο, γι' αυτό το υπέροχο αφιέρωμα που μας χάρισες για τον τόσο σπουδαίο συμπατριώτη μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ Μαρία!!!!
ΔιαγραφήΧρέος μου το θεωρούσα...
Το έψαχνα καιρό τώρα και χαίρομαι που κατάφερα να το ανεβάσω :)
Καλησπέρα γείτονα ... Τέτοιοι άνθρωποι τιμούν τον τόπο μας ... κι αξίζουν τη μνημόνευση της ζωής και του έργου τους !!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι το είδα κι εγώ, από την πρώτη στιγμή γείτονα!
ΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ πολύ!!!!!!
Πάντα το μυαλό σου στη Σάμο και τους ανθρώπους της, ωραία προσεγμένη αναρτηση
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντα Παναγιώτα ;)
ΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ!!!!
Προσωπικα τον γνωριζα λιγο απο τα μαθητικα χρονια στο Γυμνασιο Μαραθοκαμπου Σαμου (ηταν λιγο μεγαλυτερος μου) αλλα θυμαμαι οτι υπηρχε ενας διαχυτος θαυμασμος για την προσωπικοτητα του και ιδιως για την ζωγραφικη του.Γνωριζω και εχω παλια φιλια και με τα δυο αδελφια του. Με τη Δεσποινα συμμαθητριες. Το καλοκαιρι 2013 επισκευθηκα και θαυμασα το Μουσειο Βυζαντινης τεχνης Θεσαλονικης που ως γνωστο ειναι αρχιτεκτονικο δημιουργημα του Κυριακου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρομαι ιδιαίτερα Μαρία για το σχόλιό σου που δίνει ιδιαίτερη αξία στην ανάρτηση αυτή, γιατί είναι βιωματικό !!
ΔιαγραφήΝα είσαι καλά!!!!!!!!
Έξοχη ανάρτηση!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ Ιωάννα!!
ΔιαγραφήΤο χτίσιμο απαιτεί τεχνίτη, το οικοδόμημα εργολάβο. Χτίζοντας συνθέτω, οικοδομώντας παραγεμίζω
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ σωστό, ήθελα να ’ξερα: εμείς οι άσχετοι τι κάνουμε; Συνθέτουμε, παραγεμίζουμε; Έλα ντε…
Μου άρεσε πολύ ξάδερφε!.
Μια από τις φράσεις που αποτυπώθηκαν μέσα μου από την αρχή!!
ΔιαγραφήΧαίρομαι ιδιαίτερα ξάδερφε που σταθήκαμε στα ίδια :)
Να είσαι καλά!!!!!!!!!
http://vimeo.com/39617669 ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΡΟΚΟΣ αρχιτέκτων και ζωγράφος
ΑπάντησηΔιαγραφήYπέροχο το άρθρο άξιο για έναν "μεγάλο" συμπατριώτη μας. Ευχαριστούμε πολύ.
ΑπάντησηΔιαγραφή