Η Σαμιώτισσα είναι από τα πλέον διαδεδομένα τραγούδια σε ολόκληρο τον ελλαδικό χώρο και φυσικά, ανάμεσα στις ελληνικές κοινότητες της διασποράς.
Έχει δισκογραφηθεί δεκάδες φορές, με διαφορετικές μουσικές και στιχουργικές παραλλαγές ποικίλου ύφους.
Τραγούδι πολύ γνωστό από τις αρχές του 20ου αι. τουλάχιστον, το οποίο, με τη συγκυρία της ενσωμάτωσης της Σάμου στο ελληνικό κράτος, πριμοδοτείται και εντάσσεται πανελλαδικά στο βασικό ρεπερτόριο στις σχολικές γιορτές, στις στρατιωτικές μπάντες και στις παντός είδους εκδηλώσεις και παραστάσεις εθνικού και μη περιεχομένου.
Καθώς είναι μια εύκολη μελωδία, βασισμένη πάνω στον πανελλήνιο ρυθμό των 7/8, βρίσκει πάντα μια θέση στις διάφορες εκδηλώσεις (μαζί με το Μαντήλι καλαματιανό, την Αιγιώτισσα, το Λεμονάκι μυρωδάτο, το Ένα νερό κυρά Βαγγελιώ και μερικά άλλα) για να χορέψουν όλοι.
Ο δημιουργός της Σαμιώτισσας παραμένει άγνωστος, παρά το γεγονός οτι κατά καιρούς διάφοροι έχουν υπογράψει στις παρτιτούρες ως συνθέτες και στιχουργοί, διεκδικώντας την πατρότητά της, με τα αντίστοιχα οφέλη που αυτό συνεπάγεται.
Στις ηχογραφήσεις από δίσκους 78 στροφών που παρουσιάζονται στη συνέχεια, μπορεί κανείς να συναντήσει από ελαφρού και σχολικού τύπου εκτελέσεις, μέχρι λαϊκού/ελαφρολαϊκού ύφους ή κανταδόρικες με πρίμο-σεκόντο. Άλλες πάλι είναι προσαρμοσμένες σε ιδιοτροπικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής μουσικής.
Β1. Σαμιώτισσα – [c. 1945] Οργανικό. Ορχήστρα Κώστα Γκαντίνη
Β2. Σαμιώτισσα – [1926] Γιώργος Βιδάλης, τραγούδι
Β3. Σαμιώτισσα – [1920] Μαρίκα Παπαγκίκα, τραγούδι
Β4. Η Σαμιώτισσα – [c. 1920] Κα Κούλα, τραγούδι
Β5. Σαμιώτισσα - συρτός – [1923] Οργανικό. Ιωάννης Κυριακάτης, κλαρίνο
Β6. Σαμιώτισσα – [1954] Άννα Χρυσάφη, τραγούδι – και χορωδία
Β7. Σαμιώτισσα – [1927] Ντούο • Τέτος Δημητριάδης-Χρ. Δημητρακόπουλος, τραγούδι
Β8. Σαμιώτισσα – [c. 1918-19] Εστουδιαντίνα Τζουναράκη
Β9. Σαμιώτισσα – [c. 1920] Ιωάννης Σαμιώτης [Μούτσος], τραγούδι
Β10. Σαμιώτισσα - συρτός – [c. 1948] Ντούο • Κούλα-Τζιβράς, τραγούδι
Β11. Γιατί, γιατί – Ελενάκι μου – Σαμιώτισσα – [1938] Αντ. Σίμος- Εμμ. Διαμαντής, τραγούδι
Β12. Ένα καράβι – [1920] [Γιώργος Βιδάλης], τραγούδι – Εστουδιαντίνα Ελληνική
Η πρώτη εικόνα, τα παραπάνω λόγια και τα τραγούδια της ανάρτησης προέρχονται από την έκδοση : Η Σάμος στις 78 στροφές
Τόσες πρόλαβε να ανεβάσει ο Alluφης από το 2009 ως το 2013, οπότε και μας άφησε...
Ψάχνοντας στο Youtube για να βρω διαφορετικές εκτελέσεις του τραγουδιού, έμεινα έκπληκτος τόσο από το πλήθος, όσο και από το είδος και τη γεωγραφική διασπορά των εγγραφών ανά την υδρόγειο.
Απλές, από αρχάριους αλλά και προχωρημένους σολίστ εκτελέσεις, παραδοσιακές και λαϊκές ορχήστρες, χορωδίες.
Με άρπα και φλάουτο, με βιολί, με σαντούρι, με κλαρίνο, με μπουζούκι, με ακορντεόν, με αρμόνικα, με γιουκαλίλι, με κιθάρα, με μαντολίνο, ακαπέλα, σαν τραγούδι παιδικό...
Από τα πανηγύρια του νησιού, στις πίστες λαϊκών κέντρων, στα μαθήματα χορών ανά τον κόσμο, στις παρέες, στις αίθουσες συναυλιών, στο Ηρώδειο.
Από τη Σάμο και το Αιγαίο, μέχρι τη Βιέννη την Ταϊβάν και την Ουρουγουάη.
Ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου έχει όμως η φλογερή ενθουσιώδης εκτέλεση της Μελίνας
Έχει δισκογραφηθεί δεκάδες φορές, με διαφορετικές μουσικές και στιχουργικές παραλλαγές ποικίλου ύφους.
Τραγούδι πολύ γνωστό από τις αρχές του 20ου αι. τουλάχιστον, το οποίο, με τη συγκυρία της ενσωμάτωσης της Σάμου στο ελληνικό κράτος, πριμοδοτείται και εντάσσεται πανελλαδικά στο βασικό ρεπερτόριο στις σχολικές γιορτές, στις στρατιωτικές μπάντες και στις παντός είδους εκδηλώσεις και παραστάσεις εθνικού και μη περιεχομένου.
Καθώς είναι μια εύκολη μελωδία, βασισμένη πάνω στον πανελλήνιο ρυθμό των 7/8, βρίσκει πάντα μια θέση στις διάφορες εκδηλώσεις (μαζί με το Μαντήλι καλαματιανό, την Αιγιώτισσα, το Λεμονάκι μυρωδάτο, το Ένα νερό κυρά Βαγγελιώ και μερικά άλλα) για να χορέψουν όλοι.
Ο δημιουργός της Σαμιώτισσας παραμένει άγνωστος, παρά το γεγονός οτι κατά καιρούς διάφοροι έχουν υπογράψει στις παρτιτούρες ως συνθέτες και στιχουργοί, διεκδικώντας την πατρότητά της, με τα αντίστοιχα οφέλη που αυτό συνεπάγεται.
Στις ηχογραφήσεις από δίσκους 78 στροφών που παρουσιάζονται στη συνέχεια, μπορεί κανείς να συναντήσει από ελαφρού και σχολικού τύπου εκτελέσεις, μέχρι λαϊκού/ελαφρολαϊκού ύφους ή κανταδόρικες με πρίμο-σεκόντο. Άλλες πάλι είναι προσαρμοσμένες σε ιδιοτροπικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής μουσικής.
Β1. Σαμιώτισσα – [c. 1945] Οργανικό. Ορχήστρα Κώστα Γκαντίνη
Β2. Σαμιώτισσα – [1926] Γιώργος Βιδάλης, τραγούδι
Β3. Σαμιώτισσα – [1920] Μαρίκα Παπαγκίκα, τραγούδι
Β4. Η Σαμιώτισσα – [c. 1920] Κα Κούλα, τραγούδι
Β5. Σαμιώτισσα - συρτός – [1923] Οργανικό. Ιωάννης Κυριακάτης, κλαρίνο
Β6. Σαμιώτισσα – [1954] Άννα Χρυσάφη, τραγούδι – και χορωδία
Β7. Σαμιώτισσα – [1927] Ντούο • Τέτος Δημητριάδης-Χρ. Δημητρακόπουλος, τραγούδι
Β8. Σαμιώτισσα – [c. 1918-19] Εστουδιαντίνα Τζουναράκη
Β9. Σαμιώτισσα – [c. 1920] Ιωάννης Σαμιώτης [Μούτσος], τραγούδι
Β10. Σαμιώτισσα - συρτός – [c. 1948] Ντούο • Κούλα-Τζιβράς, τραγούδι
Β11. Γιατί, γιατί – Ελενάκι μου – Σαμιώτισσα – [1938] Αντ. Σίμος- Εμμ. Διαμαντής, τραγούδι
Β12. Ένα καράβι – [1920] [Γιώργος Βιδάλης], τραγούδι – Εστουδιαντίνα Ελληνική
Η πρώτη εικόνα, τα παραπάνω λόγια και τα τραγούδια της ανάρτησης προέρχονται από την έκδοση : Η Σάμος στις 78 στροφές
~*~
Ο τίτλος της ανάρτησης αναφέρεται στις πολλές και διαφορετικές καταγεγραμμένες εκδοχές του παραδοσιακού μας τραγουδιού και είναι επηρεασμένος από το blog «Μαγική, Ξωτική, Ομορφιά» και τις 326 Μισιρλούδες του.Τόσες πρόλαβε να ανεβάσει ο Alluφης από το 2009 ως το 2013, οπότε και μας άφησε...
Ψάχνοντας στο Youtube για να βρω διαφορετικές εκτελέσεις του τραγουδιού, έμεινα έκπληκτος τόσο από το πλήθος, όσο και από το είδος και τη γεωγραφική διασπορά των εγγραφών ανά την υδρόγειο.
Απλές, από αρχάριους αλλά και προχωρημένους σολίστ εκτελέσεις, παραδοσιακές και λαϊκές ορχήστρες, χορωδίες.
Με άρπα και φλάουτο, με βιολί, με σαντούρι, με κλαρίνο, με μπουζούκι, με ακορντεόν, με αρμόνικα, με γιουκαλίλι, με κιθάρα, με μαντολίνο, ακαπέλα, σαν τραγούδι παιδικό...
Από τα πανηγύρια του νησιού, στις πίστες λαϊκών κέντρων, στα μαθήματα χορών ανά τον κόσμο, στις παρέες, στις αίθουσες συναυλιών, στο Ηρώδειο.
Από τη Σάμο και το Αιγαίο, μέχρι τη Βιέννη την Ταϊβάν και την Ουρουγουάη.
Ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου έχει όμως η φλογερή ενθουσιώδης εκτέλεση της Μελίνας
Σε τράβηξε η Σαμιωτισσα της Μελίνας γιατί τραγουδάει για μαρμαρένια βρύση!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυστηματικος Ερευνητης!!!Ευγε Γιωργο!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠόσες εκτελέσεις... εντυπωσιάστηκα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ, ξάδερφε!
Φιλε μου ευχαριστω!!!Δεν μπορεσα να αντισταθω ,σου πηρα τον Μπαρμπα Γιαννη και τον αναρτησα στην ομαδα μου Σαμιωτικη διαλεκτος.Υπεροχο ολο το αρθρο σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣου πηρα τον μπαρμπα Γιαννη και τον αναρτησα στην ομαδα,Σαμιωτικη διαλεκτος,δεν μπορεσα ν'αντισταθω.Το αρθρο σου ειναι περοχο .Σ' ευχαριστω.
ΑπάντησηΔιαγραφή