Το ζωογόνο "ποτάμι" - Νίκος Βατόπουλος
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 15.07.2001
Όταν το ιππήλατο τραμ εγκαταστάθηκε με μεγάλη καθυστέρηση στο Καρλόβασι το 1905, χαιρετίστηκε σαν μία μεγάλη εξέλιξη. Όταν ξηλώθηκε το 1939, ο θάνατός του έγινε συνώνυμος και αυτός ενός βήματος προς την πρόοδο. Στη διάρκεια, όμως, των 34 χρόνων που λειτούργησε ως μία ιδιωτική επιχείρηση προσέφερε τεράστια κοινωνική υπηρεσία, συνέβαλε ενεργά στην τοπική οικονομία και σήμερα οι φωτογραφίες με τα νευρώδη μικρασιάτικα άλογα, που σέρνουν τα βαγόνια, προσφέρουν αφειδώς εικόνες νοσταλγίας. Στην εποχή τους ήταν μία αναγκαιότητα, ταυτόχρονα, δε, σε μία μικρή κοινωνία όπως αυτή των Καρλοβασίων (ως το 1954 ήταν τρεις αυτοδιοικούμενοι οικισμοί) ήταν το κέντρο της ζωής. Ήταν, δηλαδή, το ιππήλατο τραμ ένα ζωογόνο «ποτάμι».
Ο δήμος Καρλοβασίων εξέδωσε αυτό το νοσταλγικό λεύκωμα, που όμως δικαιούται μίας ιστορικής και κοινωνιολογικής διάστασης χάρη στα κείμενα και την έρευνα του Ντίνου Θ. Κόγια, ο οποίος στον πολυσέλιδο πρόλογο παραθέτει -στην ουσία- την πορεία της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας από τα τέλη του 19ου αιώνα ως περίπου τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Έχει πολλά να μάθει κανείς (και κυρίως να συσχετίσει) από το πλήθος των πληροφοριών που παρατίθενται. Αντιλαμβάνεται ο αναγνώστης τη θέση των Καρλοβασίων στους δρόμους εμπορίου της Ανατολικής Μεσογείου και ο σημερινός τουρίστας μπορεί να εξηγήσει την παρουσία τόσων νεοκλασικών κτισμάτων που φανερώνουν ευμάρεια και αστικό βίο.Το 1905, όταν στρώθηκαν οι ράγες για το ιππήλατο τραμ στο Καρλόβασι, η Πάτρα είχε ήδη θέσει σε κίνηση το ηλεκτρικό τραμ (1902). Η Αθήνα προσχώρησε στον ηλεκτροκίνητο τροχιόδρομο το 1908, αλλά το Καρλόβασι παρότι ήταν σημαντικό κέντρο βυρσοδεψίας με εύφορη γη ολόγυρα, πάλευε ακόμη με τα έργα του λιμένος (1871-1903), με την παραλιακή οδό που ήταν σε κακή κατάσταση και τις μεγάλες καταστροφές από τις κατακλυσμιαίες βροχοπτώσεις του 1900. Υπήρχαν δηλαδή άλλες προτεραιότητες, αν και οι κάτοικοι ανυπομονούσαν για το στρώσιμο των γραμμών.
Το έργο ανέλαβε, εν τέλει, ο Δ. Χατζιδάκης (1862-1919), φαρμακοποιός και πολιτικός άνδρας. Με αφετηρία από το λιμάνι, το τραμ που το έσερναν δύο άλογα εξυπηρετούσε εμπορεύματα και πολίτες. Ονειρικές σήμερα οι φωτογραφίες του τραμ μέσα από τις σκιερές αλέες των πεύκων, τα παραθαλάσσια νεοκλασικά σπίτια και τη γλυκιά μεσογειακή βλάστηση. Τα δρομολόγια ήταν σαν «ένα ιδιότυπο ρολόι», σηματοδοτούσαν την οργάνωση της κοινωνικής ζωής και όριζαν τα δίκτυα της επικοινωνίας.
Όμως, η Ορθοδοξία στις μέρες μας μπορεί να σημαίνει και κομποσκοίνι (ως αξεσουάρ) στο χέρι τηλεπαρουσιάστριας, κατάθεση της προσωπικής ελευθερίας στην αυθεντία του «πνευματικού», καταθλιπτικά αντίγραφα αγιογραφιών, ανιαρό μάθημα θρησκευτικών, εντυπωσιακές εμφανίσεις επισκόπων, βιντεοκλίπ ρασοφόρων ή δημοσκοπήσεις πίστεως.
ΚΑΡΛΟΒΑΣΙ ΣΑΜΟΥ (1905-1939)
1905 Στις 25 Σεπτεμβρίου, εγκαινιάζεται ο ιππήλατος τροχιόδρομος στο Καρλόβασι της Σάμου (3.3 χλμ συν 750 μ. μόνο για εμπορεύματα).
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου