Στο πέρασμα των αιώνων, και μέσα από ένα πλέγμα ιστορικών και οικονομικών συγκυριών, στο νησί αναπτύσσονται παράλληλα εμπορικές επαφές και συναλλαγές και με ευρωπαϊκές αγορές. Σε αυτό το πλαίσιο διαμορφώθηκε η αυτονομία της σαμιακής οικονομίας, που επηρέασε τις συλλογικές συμπεριφορές με τη δημιουργία μιας κοινωνικής διαστρωμάτωσης με σαφή ευρωπαϊκό προσανατολισμό, αλλά και με παράλληλες αναφορές στις ανατολικές συγγένειες.
Στη Σάμο, η γυναικεία σαμιακή φορεσιά από τον 17o αιώνα έως και τις αρχές του 19ου αιώνα εντάσσεται τυπολογικά στα αστικά νησιωτικά σύνολα με σαφή επίδραση από τα αντίστοιχα αστικά οθωμανικά της ίδιας περιόδου. Πρόκειται για τον τύπο της ενδυμασίας με καβάδι, φόρεμα μακρυμάνικο με χαμηλό άνοιγμα για να φαίνεται η τραχηλιά του εσωτερικού πουκάμισου. Συχνά δε, το σύνολο συμπληρώνεται με το σαλβάρι (είδος βράκας), και με τον τζουμπέ, τον εξωτερικό κοντομάνικο ποδήρη επενδύτη, με σκουρόχρωμη γούνα.
Η όλη εικόνα του ενδυματολογικού συνόλου παραπέμπει σε ένα χαρακτηριστικό δείγμα της γυναικείας αστικής φορεσιάς του 18ου αιώνα. Τη φορά Κύπρια αρχόντισσα, ζωγραφισμένη σε ξύλινη κάσα στητού ρολογιού στο αρχοντικό του δραγουμάνου Χατζηγεωργάκη Κορνέσιου, στη Λευκωσία. Τα κομμάτια που συνθέτουν τα δύο σύνολα είναι τα ίδια: πουκάμισο με μπιμπίλα στα άκρα, αντερί, ζώνη και τζουμπές γαρνιρισμένος με γούνα (ερμίνα). Άλλωστε, το ενδυματολογικό σύνολο πουκάμισου με αντερί ή καβάδι, που συνδυάζεται με ποδήρη χειριδωτό επενδύτη, τον τζουμπέ, αποτελούσε το χαρακτηριστικό σύνολο του alla Turca συρμού της εποχής.
Η επαφή του σαμιακού πληθυσμού, μέσω του εμπορίου, με τα αγαθά και τα ενδυματολογικά πρότυπα των ευρωπαϊκών αγορών, θα οδηγήσουν σταδιακά από τα μέσα του 19ου αιώνα στην καθολική επικράτηση στα τέλη του ιδίου αιώνα, του νέου ενδυματολογικού τρόπου έκφρασης, τον οποίο πολύ γρήγορα οικειοποιήθηκε και ο αγροτικός κόσμος του νησιού. Το νεότερο σαμιακό ενδυματολογικό μοντέλο αναπτύσσεται με βάση την παραλλαγή ενός δυτικότροπου φουστανιού, ως αντανάκλαση κοινωνικών και οικονομικών αλλαγών.
Ευχαριστούμε για τις όμορφες πληροφορίες Giorgos Varvakis
ΑπάντησηΔιαγραφή